2014. április 1., kedd

Egy újabb összeesküvés-elmélet (kf)

Sétáltunk által a tónál, és a szikrázó kék égséget kettészelte egy repülő, mire a kis Frank előállta a következővel:
– Na – mondta, és kitakarta a napot. – És ehhez mit szólsz?
– Menjünk inkább – mondtam, és a virágokat néztem, meg a zöld füvet, meg az aranyesőnek nevezett bokrokat. Idén, állapítottam meg, olyan hirtelen jött meg a tavasz. Még a téli álmom aludnám?
– Ehhez mit szólsz – kérdezte megint –, ehhez a maláj repülőgéphez?
Ja, hogy ahhoz.
– Semmit.
– Ó! – mondta a kis Frank. – Olyan nincs, hogy nem szólsz hozzá semmit. Ehhez mindenki szól valamit.
– De nekem nem jutott róla eszembe semmi.
Megállt, és végigmért, egészen lenézően. Azaz: nagy igazságot fog kinyilatkoztatni.
– Mindenkinek eszébe jut róla valami – mondta. – Ez pszichológia. Ugyanis történt valami, ami ésszel megmagyarázhatatlan, és a világegyetemben nem maradhat olyan lyuk, amit az emberi fantázia ne próbálna meg betömni. A világ ellenséges, és vagy megismerjük és hipotéziseket állítunk fel, vagy, ha nem sikerül megismerni, hipotéziseket állítunk fel. El kell hitetnünk az agyunkkal egy magyarázatot, hogy a pszichénk megnyugodjon.
Tizenegy éves... ha nem fiktív alak lenne, fogadnék, hogy fiatalon meghal.
– Igazad van – mondtam –, valami mégiscsak eszembe jutott. Eddig azt hittem, a világ tökéletesen vagy majdnem tökéletesen ellenőrzött. Volt jó tizenöt éve az a film, Harrison Ford, amikor ír terroristákat kerestek, és a CIA-nak vagy kinek a központjában nézegették a műholdképeket. Mr. Ford az egyik felvételt bámulta (premier plán), és azt mondta: „Tits!”, na, akkor azt gondoltam, mindent látunk, mindent tudunk, milyen jó, hogy nem kopaszodom. Most meg kiderült, hogy talán mégsem látunk és tudunk mindent. (Bár az furcsa, hogy az e-mailjeimben megpendített témákhoz kapcsolódó hirdetések jelennek meg a számítógépemen...)
– Humbug – jelentette be fölényes vigyorral a kis Frank. – Hum-bug!
Néztem a bokrokat. Te jó ég, mindjárt magyarázni kezd!...
Lehajtotta a fejét, a cipője orrát figyelte. Sok ember a cipője orrát figyelve szedi össze a gondolatait.
– Az van – mondta –, az van, hogy ezen a gépen utazott huszonnégy tudós. Lehet, hogy csak tíz tudós, a többi segédtudós, de akkor is körülbelül ennyi. Ezek dolgoztak valami találmányon, valami hadi dolgon – na, ezeket a tudósokat rabolták el.
Ja, hogy erről van szó...
– Ezt én is olvastam. De nem értek belőle semmit. Ha el akarok rabolni huszonnégy kutatót, nem egyszerűbb Kuala Lumpurban a reptérre tartó taxikat eltéríteni?
Ördögi nevetés.
– Éppen ez a trükk! Senki sem gondolná, hogy egy egész repülőgépet eltérítenek huszonnégy ember miatt!
– De hát most is erről beszélgetünk, nem? Aki képes megszervezni egy utasszállító gép eltüntetését, az nem számol avval, hogy ez lesz a vezető hír, és mindennek utánanéznek, és felcsigázza a hozzád hasonló egyszerű emberek érdeklődését?
– Nem, nem – legyintett a kis Frank. – Túlzottan is nyilvánvaló, hogy azért nem érted, mert nem akarsz hozzám hasonló egyszerű embernek látszani. Be is jegyeztették a szabadalmat a gép eltűnése után négy nappal.
Dörmögtem-dohogtam, hogy:
– Ehhez megint csak nem kellett volna elrabolni a gépet. Sőt, éppen a legamatőrebb dolog lenne ezt csinálni. Tudod, mekkora szervezést igényel egy utasszállító repülőgép eltüntetése?
– Tudom – mondta a kis Frank önérzetesen.
Erre inkább nem mondtam semmit. Illetve mondtam:
– Jobb ötletem van. Háborút akarok indítani, ami ki fogja váltani a nemzetközi közösség felháborodását. Hogy, amennyire lehet, eltereljem a figyelmet, kitalálom, hogy eltűntetek egy repülőgépet. Ez lesz hetekig a vezető hír!
– Ki csinálna ilyet?
– Möszjő Poutine, leleményesen Odyesszáért. Szakmai kihívás.
– Hülyeség.
– Persze hogy az! És ha már itt tartunk. Emlékszel az Andrej Rubljov című film azon jelenetére, amikor a festők, ha jól emlékszem, tíz év után befejeznek egy munkát – egy templomot, székesegyházat vagy valakinek a palotáját –, és az úton megtámadják őket? Megtámadják és megvakítják őket. Azért, hogy ne állhassanak más szolgálatába, hogy ne készíthessenek másnak, „más dicsőségére” is hasonlóan nagyszerű festményeket, freskókat.
– Hogy jön ez ide?
– A gép tele volt festőkkel és kalligráfusokkal, Kínát képviselték Malajziában egy konferencián vagy kiállításon.
– És festettek egy nagy freskót?
– Dehogy festettek.
– Akkor ez is hülyeség. Még nagyobb hülyeség.
– Persze, hogy az! Ha festettek volna egy nagy freskót, akkor is hatalmas hülyeség lenne az egész. Éppen azt akarom megmutatni, hogy napestig lehetne összeesküvés-elméleteket gyártani. És mindig lennének rá vevők. Tudod, miért?
– Tudom – felelte –, mert állandóan hipotéziseket állítunk fel, hogy megnyugtassuk a pszichénk.
És elindult. Kicsit arrébb megállt, visszanézett. – Miért bámulod a lábfejed?
Felnéztem rá.
– Jobban tudok gondolkodni, ha nézem – feleltem. – És az ufókról még nem is beszéltünk.
Mélyet sóhajtott, és intett.
– Menjünk inkább.







Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése