Nem
ismeretem Szvetlana Alekszijevicset, most sem ismerem, és nincs is
semmi bajom a díjával. Vagyis hogy nem tudom, van-e bajom a
díjával. Nagyon sokféle író megkapta már, sőt, nem-írók is
(mármint hogy nem irodalmárok). Úgy látom, eleve nehéz a
bizottság dolga, mert – a wikit néztem meg – van a
végrendeletben egy svéd mondat, a tulajdonképpeni lényeg, amit
szó szerint is kétféleképpen lehet angolra fordítani (ideal vs.
idealistic), ráadásul nem derül ki, hogy az irodalmon belül
kell-e ezt a - fordítsuk így - „eszményi irány”-t érteni, és
ha azon belül, akkor mit is jelent ez (mit várunk az irodalomtól,
merre haladjon?); vagy ez az ábrázolt kérdése-e: végső soron
arra legyünk tekintettel, milyen szebb világhoz méri a miénket az
író? És van még egy sor egyéb tényező, egyes kultúrköröket, nemzeteket
is be kell emelni az irodalmilag elismert kultúrák/nemzetek közé,
a már kanonizáltak közt is igazságosan osztogatni stb. Az a
benyomásom, a bizottság állandóan egyensúlyoz, nyilván
összecsapnak világnézetek, meg az ősi kérdés a szépről meg az
igazról.
Olvasgattam
a híreket, a hölgy rögtön nyilatkozott valamelyik svéd tévének.
A szokásos körök, gondolom; majd azt mondja, „nagy
megtiszteltetésnek érzi, hogy olyan nagy írók társaságába
került, mint”... - itt gyorsan behunytam a szemem, egy pillanatra
eltöprengtem, kit fog megemlíteni. Ugyanis elég sokat elmond egy
emberről, kiket tart nagyra íróknak; egy íróról meg még annál
is többet elmond.
Egységes
szakmai megítélés nem létezik. De egy idő után azért létrejön
valamiféle közmegegyezés – bár az „irodalomtörténeti” és
az „esztétikai-irodalomelméleti” besorolás sokszor nagyon
különböző -, az igazán nagy írókat nevükön nevezik. A
kevésbé nagy írókat ritkán, de azért előfordul, el-el lehet
csípni megjegyzéseket, hogy azért ő nem annyira ilyen meg olyan.
Van, aki sajátos karriert fut így be, Orwellről a csípős nyelvű
Nabokov azt mondja, középszerű (íróként), de még Kundera is
megemlíti, hogy jobb lett volna, ha ezeket a ragyogó gondolatokat
esszéként publikálja; Orwellt nagyjából így tartják ma már
számon.
Nem
hiszem, hogy a bizottság örült volna a névnek, akit a hölgy
felhozott. Borisz Paszternak.
Az
itt a baj, hogy Paszternaknak mint írónak – nem mint költőnek!
- nem túl fényes a megítélése „szakmailag”. A Zsivágó
doktor szerzőjeként azonosítják, tk. erre is kapta a díjat,
és bátor ember, szép célokért küzdött – de a Zsivágó
doktoron művészetileg-esztétikailag ez nem segít. (Hogy a
korábbi munkái milyenek, azt nem tudom.) (Az állításom
igazolására sem hozok fel tekintélyeket, lehet találni szerte a
neten ezt-azt; hús-vér kortárs írókat, kritikusokat is meg meg
lehet vesztegetni étellel-itallal-mosollyal, hogy
megnyilatkozzanak.) Vagyis a hölgy, amikor őt jelöli meg nagy
íróként, akkor azt mondja, számára az írás a „jó”-ról,
az „igaz”-ról szól, a tartalomról; a „szép”, a forma nem
számít. (Sarkítottam a dolgot.) Ez a gondolkodás viszont nem
„irodalmi gondolkodás”, mert az irodalomnak az a része, amit
szépirodalomnak neveznek, nem létezik esztétika nélkül. Ezzel
felborul az eredeti rend. Mert naivan úgy gondoltam volna (bájosan
pislogok, amikor ezt írom), hogy a díj irodalmi-társadalmi díj,
ebben a sorrendben. Innen társadalmi-irodalmi lett. Sőt, nem csak
hogy felborult a sorrend, az arányok is megváltoztak, méghozzá
drasztikusan: az irodalmi érték alig számít.
Ezen
a ponton azért már látom, mégiscsak bajom van a díjával. Egy
mosógép használati utasításnak is lehet irodalmi értéke (igaz,
ezzel adódhatnak gyakorlati problémák, úgyis mint egy rím
kedvéért a piros megfogja a fehéret stb.) (ez nem vicces, mindenki
tudja, aki már összemosott ruhákat), egy emlékiratnak,
dokumentarista szövegnek még jobb eséllyel, szóval nem az a gond,
mit ír, hanem ez a mondat, hogy egyáltalán – van-e a hölgynek irodalmi
koncepciója?...
Itt
vissza kell táncolnom az egész gondolatmenettől. Mert ezt mégsem
illik, nem tudom, hogyan gondolkodik erről Szvetlana
Alekszijevics... Lehet, hogy vannak esszéi, mint Eliotnak. Vagy
naplója, mint Csehovnak. Vagy az is lehet, magukban a könyveiben
fejti ki az irodalmi nézeteit. Én meg ezeket nem ismerem.
Csak ezt a mondatot. Ezt a mondatot...
Csak ezt a mondatot tudnám feledni... Miért nem Hamsunt mondta?
Vagy Pirandellót, vagy Márquezt vagy Goldingot vagy Kertészt stb.?
Na
mindegy, nem lesznek azért álmatlan éjszakáim. Meg aztán, ha a
bizottság most kilengett ennyire ebbe az irányba, jövőre talán
adnak díjat valami nagy-nagy formalistának, valami tengődő új
Cortázarnak vagy Perecnek. Csak, sajna, erre nem fogadnék... (Ellene igen, csak az meg alig fizetne...)
De
hát ki tudja, ki tudja.
Van amikor a művek "okosabbak" a szerzőiknél.
VálaszTörlésEgyetértek - már csak a "mit érdekelne engem a költészet maga?" miatt is, meg "okosságból" is sokféle van -, bár ennek az összes művészet közül a prózairodalomban lehet a legkisebb az esélye. (Pontosabban, azt hiszem, a "legkevésbé nagy esélye", végül is rengeteg értelmezés akadhat.)
Törlés(Itt követem meg a hölgyet, szerencsétlen dolog volt úgy megírni a bejegyzést, hogy nem néztem utána, mit és hogyan csinált. Közben olvastam néhány megnyilatkozását, és azok alapján nem egyszerű "dokumentumregényeket" ír.)